İtalya’ya 2013 ve 2016 yıllarında motosikletimle gittim. Motosikletle İtalya’ya gideceklerin işine yarayacak bazı tavsiyeleri sizinle paylaşmak istiyorum.
Öncelikle genel konulardan bahsedeyim.
Öncelikle günlük yol planı yapmanın öneminden bahsetmem gerek. Dağ yollarından gideceğiniz günlerde doğal olarak ortalama hızınız oldukça düşüyor ve bir gün içinde genelde yaptığınız kilometrelerin çok altında yol kat edebiliyorsunuz. Bu yüzden İtalya’nın dağlık bölgelerinde yol planınızı günde maksimum 250km gidecek şekilde yapın. Daha fazlası zor oluyor.
Fiziksel yorgunluğu da hesaba katmanız lazım. Değişken iklim koşullarında uzun süre motosiklet kullanmak oldukça yorucu olabiliyor. Bu yüzden yola çıkmadan önce ya sıkı bir antreman programı uygulayıp dayanıklılığınızı arttırın ya da her 3 sürüş gününüzün arasına bir dinlenme günü koyun.
Hava koşulları demişken bu konudan ayrıca bahsetmek gerekiyor. Özellikle dağlık bölgelerde hava koşulları inanılmaz değişken. Aynı gün içinde kar yağışında motosiklet kullandığımızı ve sıcaktan terlediğimizi hatırlıyorum. Aniden düşen sıcaklıklardan etkilenmemek için siz siz olun komple su geçirmeyecek hale gelebileceğiniz ekipmanlarınız ve polar gibi hafif ve sıcak tutacak giysileriniz olsun.
Şimdi gelelim daha özel tavsiyelere…
İtalya’ya Yunanistan üzerinden feribotla ulaşmayı planlıyorsanız, ilk durağınız muhtemelen Selanik olacak. Edirne – Selanik arasındaki yolun durumu oldukça iyi. Saate ortalama 100km hızla gideceğinizi düşünebilirsiniz.
Yunanistan’daki otobanlarda benzin konusuna dikkat etmeniz gerekiyor. Otoban kenarında genellikle benzin istasyonu bulunmuyor. Benzin almak için içerilere girmeniz gerekiyor. İstasyonun yerini bulmak da mesele haline gelebiliyor. Bu yüzden benzin ışığınız yanar yanmaz benzin istasyonu aramaya başlarsanız iyi olur.
Şimdi feribot konusuna girelim.
Yunanistan’dan Patras ve Igoumenitsa’dan İtalya’ya Brindisi, Bari, Ancona ve Venedik’e feribotla geçebiliyorsunuz. Kuzey İtalya’ya en kısa yoldan gitmek için direkt Venedik’e gidebilirisiniz.
Feribota binmek için önceden biletinizi mutlaka alın. Özellikle yaz mevsiminde feribotta yer bulmak sorun olabiliyor. Biletinizi Superfast Ferries web sitesinden alabilirsiniz.
Bilet fiyatları yolculuk zamanınıza ve gemideki konaklamanıza göre değişiyor. Eğer kendinize güveniyorsanız, güvertede kamp yapmanızı tavsiye ederim. Adriyatik’te yıldızlar altında bir yolculuk, güzel bir anı olacaktır.
Gemiye bindiğinizde önce motorunuzu park ediyorsunuz. Görevliler bu konuda size yardımcı oluyorlar. Siz motorunuzu park ettikten sonra görevliler motorunuzu halat ve takozlarla sabitliyorlar. Gemi hareket ettikten sonra motorunuza erişiminiz olmuyor. Bu yüzden gerekli tüm eşyaları yanınıza alın.
Biz gemiye binmeden önce Igoumenitsa’da bir restoranda yemeğimizi yedik ve üstümüzü değiştirdik. Gemiye binmeden hemen önce de küçük bir alışveriş yaptık. Bunları yapmış olmanın çok faydasını gördük. Zira gemide motosiklet kıyafetlerinizden kurtulmanız çok zor ve yiyecekler pahalı.
Biz İtalya rotamızı batıdan doğuya doğru yapacağımız ve Bologna‘yı görmek istediğimiz için Ancona‘ya gitmeyi tercih ettik. Rotayı böyle tasarlamak bizim için daha iyi oldu. Bildiğiniz gibi geri dönüş yolları gezinin geri kalanına göre daha zevksiz geçiyor. Rotayı doğu – batı olarak tasarlasaydık en azından iki gün geri dönüş yolu yapacaktık.
Feribottan indikten sonraki güne yorucu bir yolculuk koymamakta fayda var. Deniz yolculuğu uzun ve eğer bir kamaranız yoksa çok da iyi uyuyamıyorsunuz. Bu gün için maksimum 300km’lik bir yol yapmak ideal.
Ancona – Bologna arasını parasız yollardan gelmeyi denedik. Denedik diyorum çünkü bir yerden sonra pes etmek zorunda kaldık. Parasız yollar bizdeki E5 gibi değil. Yolun her yerinde trafik oluyor ve maksimum hız 60km’yi geçmiyor. Biz de bir yerden sonra bıkıp otobana geçtik.
Önceki yazımda da belirttiğim gibi İtalya’da otobanlar çok pahalı ve gezinizin bir yerinde mutlaka otobana girmek zorunda kalıyorsunuz. Bu yüzden gezi bütçenizi yaparken en azından otoban bütçesi eklemeyi ihmal etmeyin.
Yol planı yaparken gezinizin Stelvio geçidi gibi popüler yollardan geçen kısımlarını hafta sonlarına denk getirmemeye çalışın. Hafta sonları bu yollar adeta birer lunaparka dönüyor. Çevre ülkelerden motorcu ve spor araba meraklıları bu yollara doluşuyorlar.
İtalya konusunda yazabileceklerim aşağı yukarı bu kadardı. Gelelim Avusturya kısmına…
Avusturya’da otoban haricinde bazı popüler yollar paralı. Rotanızı planlarken buna dikkat edin. Avusturya’da paralı yollara girmek için de vinyet uygulaması var ve bu uygulama motosikletler için de geçerli. Benzin istasyonlarından vinyet satın alabiliyorsunuz.
Hava şartlarına Avusturya’da ekstra dikkat edin. Zira Avusturya gerçekten soğuk bir ülke.
İtalya Gezinizi Daha Ekonomik Hale Getirmek İçin İpuçları
Biz yaklaşık 17 günlük Yunanistan – İtalya – Fransa – İsviçre – Avusturya gezimizi motor başı her şey dahil yaklaşık 2000 avroya tamamladık. Tabii ki şartlarınıza bağlı olarak bu bütçe değişebilir. Bizim gezimiz orta konfor seviyesinde bir gezi oldu. Hiç hostelde kalmadık, hiç kamp yapmadık. Neredeyse her akşam yemeğini restorantlarda yedik. Buna rağmen bütçemizi bu rakamda tutabilmemizin nedeni iyi planlama yapmış olmamızdı. İşte bazı ipuçları:
Yol planınızı iyi yapın
Yol planınızdaki günlük son durakları konaklama yerlerine göre seçin. Özellikle Booking.com ve AirBnB’deki fiyatlara sonuna kadar bakın. Genellikle kent merkezinden biraz uzakta olan yerlerde çok daha iyi fiyatlar bulabilirsiniz. Nasıl olsa motosikletiniz var. Kent merkezinde kalma zorunluluğunuz yok. En ekonomik konaklamaya göre yolunuzu planlayın. Bu, bütçenizi büyük oranda etkileyecektir.
Yemeğinizi kendiniz yapın
Hostellerde, kampinglerde ve AirBnB’lerde yemek yapacak büyük ihtimalle donanıma sahip olacaksınız. Marketten alış veriş yapıp kendi yemeğinizi yaparsanız, gezi bütçenizi büyük oranda düşürebilirsiniz. Biz akşam yemeklerimizi hem biraz üşengeçlik, hem de İtalyan mutfağının tadına varmak için genellikle lokantalarda yedik. Ama öğle yemeklerimizi kendimiz yaptık. Her sabah kahvaltılık malzemeden artanlarla sandviçler hazırladık. Bu hem zamandan hem de bütçeden tasarruf etmemizi sağladı.
Otobanlara para ödemeyin
Daha önce yazdığım gibi, İtalya’da otobanlar çok pahalı. Bu yüzden mümkün olduğunca otobanlardan kaçının. Ama yine de bazı günler otobandan gitmekten başka şansınız olmayacak. Bu yüzden otoban bütçenizi kontrol altında tutun.
Motorunuz bakımlı olsun
Bu zaten her gezinin ilk şartı. Ama İtalya’da buna ekstra dikkat etmeniz gerekiyor. Zira başınıza herhangi bir sorun geldiğinde bu sorunun size yaratacağı maliyet, Türkiye’dekinden çok daha fazla olacaktır.
İşte bu kadar:)
2006 yılından bu yana motosiklete biniyorum. Kendimi uzun yol motorcusu olarak gördüğümü söyleyebilirim. Bugüne kadar motosikletimle Türkiye’nin ve Avrupa’nın büyük bir bölümünü gezdim. Bu aralar bir Ducati Multistrada 1200S kullanıyorum.